Logo MichaelPlaza

Groene weg van Culemborg naar Vaudevant

vrijdag 10 juli 2015

De dag voor vertrek

Het is bijna zover, morgen kunnen de thuisblijvers mij uitzwaaien en begin ik aan mijn fietstocht die me via de Groene Weg leidt van Culemborg naar Vaudevant.

De fiets is bepakt en bezakt met tent, slaapzak, slaapmat etc. Ik hoop om een uur of half acht te kunnen vertrekkken met als eerste eindbestemming Maastricht.

Daarna rijd ik door naar Cherain, een camping tussen Montleban en Bourcy.

zaterdag 11 juli 2015, Culemborg (NL) naar Maastricht (NL) 173 km

Engelen

Langs de plaats Engelen is het een prachtig gezicht:

Aangekomen in Maastricht

Locatie: Camping De Oosterdriessen Oosterweg 1A, Oost-Maarland / Eijsden

Vanavond om een uur of half acht ben ik aangekomen op camping De Oosterdriessen bij Maastricht.

De toch begon heel goed. Het was lekker weer en de kilometers schoten mooi op. Ik denk dat het heeft geholpen dat ik eerder al een deel heb gereden richting Oisterwijk.

Of ik morgen ook al direct doorfiets naar de Ardennen, zoals gepland, hangt er nog even van af. Ik ben afgebekt aangekomen en met name het tweede deel bij de Maas langs is me zwaar gevallen.

Nu eerst maar slapen, morgen weer een nieuwe dag.

zondag 12 juli 2015, Maastricht (NL) naar Sart (BE) 105,9 km

Toch ver gekomen: Sart

Locatie: Lierneux Lierneux

Gisteren had ik het echt gehad! Ik was eerst van plan om vandaag een rustdag te houden, maar kwam op het idee om vandaag toch een stuk te rijden. Al was het maar tot de helft, dan scheelt dat toch voor de volgende dag en kan ik ook de dag erna door.

Het was vandaag goed weer om te rijden. Redelijke temperatuur maar wel met regen. Hiervoor had ik de poncho meegenomen. Uiteindelijk ben ik 18 kilometer voor mijn uiteindelijke doel uitgekomen; ik ben erg tevreden.

Ook de route was mooi om te rijden. Paar heuveltjes en verder een fantastisch uitzicht, zoals hier bij de brug over de Ambleve:

De camping waar ik op sta heeft zijn zaakjes mondjesmaat op orde, zo werken de stopcontacten in de toiletgebouwen niet en is mijn iphone niet goed opgeladen. Snel dit bericht versturen ...

maandag 13 juli 2015, Sart (BE) naar Mersch (LU) 114,7 km

Weer wat verder: Mersch

Locatie: Mersch Mersch

Veel regen gehad, dus weer met de poncho gefietst. Hier alvast wat foto's , uitgebreidere bijschrift volgt :)

Fietsbrug Luxemburg

De vierkant watertoren

Fietsbrug

Resteren van een kasteel

dinsdag 14 juli 2015, Mersch (LU) naar Les Etangs (FR) 105,8 km

Les Etangs

Locatie: Athienville Athienville

Gisteren heb ik de grensovergang van Luxemburg naar Frankrijk gepasseerd. Daarvoor is nog wel het een en ander gepasseerd. Te beginnen bij de nacht in Mersch. Om ongeveer 4 uur 's nachts kwam er wat 'jeugd' op de speelplaats, half erdoor heen slapend hoorde ik ze weer vertrekken vlakbij mijn tent langs waar ik mijn fietskleding in de bosjes had hangen te drogen. Ik hoorde geritsel, gegrinnik en rennende mensen. Meteen besefde ik dat ze mijn kleding mee hadden gepikt. Direct schoot ik mijn mummy slaapzak uit (zit dan ineens wel heel strak), uit de tent en op blote voeten erachteraan gerend. Nog net zag ik ze onderaan de heuvel om een bocht heen verdwijnen. Misschien komt het door mijn geschreeuw dat ze onderweg een deel op de stoep hebben gegooid, maar alleen mijn broek ontbrak nog. En vrij belangrijk onderdeel van het tenu dus er verder achteraan gegaan. Er zat een drietal in de auto waar de alcohol lucht duidelijk aanwezig bleek nadat ik ze gebaarde het raampje te openen. Nee hoor, zij waren het niet maar zagen wel iemand wegrennen al wijzende naar de richting. Ja ja, erg geloofwaardig. Uiteindelijk een stuk verder gelopen en gekeken of ik nog iemand anders zou vinden. Een vierde persoon vond ik, hij had zich verstopt door op de grond te liggen achter een geparkeerde auto. Hij pakte mijn laatst ontbrekende kledingstuk onder de bosjes vandaan en gaf 'm terug. Eindelijk alles weer compleet. Hopelijk hebben ze iets opgestoken van mijn relaas over 1 minuut lol voor hun maar een verspeste vakantie voor mij. Dat zou mooi zijn, reëel gezien is de kans groter dat ze de dag erop niets meer herinneren.

De ochtend vol goede moed opgestaan en bij vertrek een lekkere bak koffie van de overburen gekregen. Er stonden veel Nederlanders op deze camping waardoor het makkelijk was om hier en daar een praatje te maken. Het was nog lekker koel bij vertrek en de kilometers die vlogen voorbij. Wat is Luxemburg mooi om doorheen te fietsen. Dwars door de stad Luxemburg heen fietsen was weliswaar drukken dan op andere delen van de route, maar er was wel veel te zien zoals deze enorm hoge viaduct:

De route was grotendeels via fietspaden te volgen, die deel ook nog door een park heen liepen:

De grensovergang was, zoals gezegd, niet zo bijzonder. Een klein bordje langs de weg die erop attendeerde, geen foto waardig wat mij betreft. Onderweg kwam ik nog twee andere stelletjes tegen die ook de Groene Weg volgden. De temperatuur steeg aldoor en ik was daarom blij dat ik de dag ervoor bij de supermarkt wat extra water heb gehaald.

37 kilometer nadat ik de Moezel was overgestoken kwam ik uit in Les Etangs.

Vanuit daar met vervoer naar de chambre d'hotes op 60 kilometer afstand doorgereden, in Athienville.

woensdag 15 juli 2015, 0 km

Nu, een dag later, zit ik na een heerlijk door de eigenaresse klaargemaakt ontbijt te genieten van het weer en de rust om me heen. Heerlijk om zo een dagje bij te komen.

donderdag 16 juli 2015, Athienville (FR) naar Hurecourt (FR) 139,7 km

Met tussenstop in Darney aangekomen in Hurecourt

Locatie: Darney Darney

Het was vandaag een bloedhete dag. Eigenlijk te warm om te fietsen.

Vanmorgen ben ik vertrokken vanuit de Bed and Breakfast La Grange aux Hirondelles. Deze kan ik zeker aanbevelen. De kamers waren heel netjes en schoon en ik had de gehele verdieping met twee slaapkamers en woon- / eetkamer tot mijn beschikking.

Bij Serres kwam ik weer op de route terecht en kon weer uitgerust van start gaan.

In Bainville-aux-Saules kwam ik op een fijne plek terecht waar ik even wat langer kon uitrusten en nog even op het gras heb gelegen:

Onderweg heb ik even wat gegeten vlakbij een camping in Darney. Er was daar een handig plaatsje om mijn kookgerei op te stellen. Speciaal op verzoek, hierbij een foto daarvan:

Daarna ben ik verder gegaan naar een camping in Hurecourt, camping La Jonquille. Het is een heel leuke camping met de tenten verspreid over verschillende etages.

Bij aankomst wet ik door de eigenaren direct in de watten gelegd ; ik moest eerst maar even rustig gaan zitten en kreeg een heerlijke koud glas cola aangeboden.

Vanavond heb ik gezellig bij twee heren gezeten die dezelfde route rijden als ik.

Vandaag 139 km gereden.

vrijdag 17 juli 2015, Hurecourt (FR) naar Marnay (FR) 99,2 km

Een hete dag richting Marnay

Locatie: Marnay Marnay

Het was een verschrikkelijk hete tocht vandaag. Om een uur of half tien ben ik vertrokken, na een bescheiden afscheid van de camping beheerders.

In het begin van de tocht kwam een wielrenner met me meefietsen die een Nederlander bleek te zijn die daar in de buurt een Bed and Breakfast had. Ondanks zijn leeftijd van 61 rijdt hij nog steeds wel eens wedstrijden mee, vertelde hij. Nog voor Amance heb ik hem weer losgelaten om weer een tandje terug te kunnen doen.

Vanaf Port-sur-Saône kwam ik op een fietspad terecht die tot Soing-Cubry-Charentenay zo'n dertig kilometer langs de Saône loopt.

In Soing ben ik gaan lunchen aan een picknick tafeltje: soep met brood. Daarna boodschappen gehaald in Gy, wat een verademing was omdat de winkel daar airco had. Het koude toetje wat ik daar gekocht heb heb ik tien kilometer verderop in Avrigney opgegeten, omdat mijn bidons met water ongeveer de buitentemperatuur van 37 graden bereikt hadden. Nu sta ik 5 kilometer verder op een Municipal in Marnay. We hebben net een onweersbui gehad en het daardoor gelukkig weer wat afgekoeld.

Vandaag 99,5 km gereden.

zaterdag 18 juli 2015, Marnay (FR) naar La Tour-du-Meix (FR) 122 km

Nat in La Tour-du-Meix

Het was vandaag een goede dag om te rijden. Vanmorgen vroeg om kwart over zeven vertrokken en dat heeft me enorm geholpen! Het begon regenachtig met hier en daar wat gedonder. Het was daardoor heerlijk koel en onderweg rook het gedurende rit naar opdrogende bladeren, gras, etc.

Vanaf de camping in Marnay nam ik voor de tweede keer afscheid van twee heren die dezelfde route volgen en nog een ander stel die ik aldaar heb leren kennen.

Bij Arc-et-Senans kwam ik een fabriek tegen die in 1773 is ontworpen om zout te winnen, omringd met arbeiderswoningen.

Na Poligny kwam ik op het een na hoogste punt van de route uit. Een zeer steile weg ging hieraan vooraf. Gedurende 4,3 kilometer liep de weg met zes procent omhoog. Het was dan ook een fantastisch gevoel om het dorp Plasne aan de top te bereiken, waar ik even ben gaan rusten bij een publieke 'zitplaats'

Er zou een panorama locatie in de buurt zijn, maar dan moest ik eerst dalen. Voor zover mogelijk heb ik eerst van deze hoogte een fito gemaakt door bij iemand achter huis op een vaste trap te klimmen.

Later bleek dat er ook vanuit het panorama punt Cirque de Ladoye mooie foto's genomen kunnen worden.

Op deze foto zie je (volgens mij) hoe het pad naar boven loopt. Met dank aan een goede vriend heb ik geleerd dat knijpfruitjes met appelmoes een uitstekende versnapering tijdens de rit is. Deze had ik tijdens de klim tussen mijn tanden geklemd en tussen iedere tien ademhalingen stond ik mezelf toe een klein slokje te nemen :-)

Bij Mirebel ben ik nog even op een betonnen bankje gaan liggen ( als je uitgeput bent ligt echt alles fanrastisch goed) en heb daarna mijn weg vervolgd naar de camping Pont-de-Poitte. Hier aangekomen keek ik op de klok: 16:15 uur, daar kon dus nog best wat bij. Intussentijd waren er ook Nederlanders op dezelfde route naast me komen rijden en hebben al fietsend even een kort praatje gehouden.

Nu sta ik op de camping La Tour-du-Meix. Er ligt een ontzettend mooi meer bij:

Het is jammer dat de momentjes op de camping maar zo kort zijn anders kon ik nog even bij het meer kijken. Wel heb ik voor het eerst even in het zwembad gelegen wat een heerlijke manier is om even bij te komen. Het zat bij de prijs in gelukkig, dat mag ook wel want ik mocht 23 euro betalen voor een zogenaamde SOS plekje zonder electriciteit.

De verbinding is hier niet zo goed, waardoor ik met de iPhone app Strava nog niet precies kan zien hoeveel ik gefietst heb. Volgens de kaart zou dit 112 km moeten zijn.

zondag 19 juli 2015, La Tour-du-Meix (FR) naar Meyrieu-les-Etangs (FR) 155,8 km

Veel kilometers op een warme tocht: Meyrieu-les-E

Het begon vanmorgen goed. Om zes uur ging de wekker en anderhalf uur later stond ik op de pedalen. Dit na een ontbijt van cornflakes met melk en nog wat oud brood met jam.

Het was koel en de route langs het meer gaf een geweldig uitzicht. Allereerst nog een belangrijke mijlpaal tijdens mijn route: het hoogste punt was bereikt in Onoz, even uit mijn hoofd was dit 600 meter (ik zit dit nu vanuit een campingrestaurant te typen).

Hierop volgens kwam ik een aantal prachtige uitzichten tegen over het meer, die een beetje groen- blauwe kleur had. Het was nog vroeg en dus waren er nog niet veel mensen actief op het meer. Hier en daar wat vissers en een speedboot.

Vandaag kwam ik ook weer verschillende mensen tegen. Een wat ouder Belgisch echtpaar die hun rit hebben gestart in Metz en een groep van ongeveer acht franzen (in mijn ogen ook oud) die nog ongeveer 30 km te gaan hadden. Erg leuk is het dat ze precies wisten wat ik bedoelde toen ik zei dat ik vlakbij Utrecht vertrokken ben. En ze wilden graag wat horen over het Grand Depart.

Ook een mooi punt was de brug over de Rhône.

Nu zit ik op de camping, ongeveer om half zeven aangekomen. Ik heb deze avond bij het campingrsstaurant gegeten en werd halverwege vergezeld door een Australiër die me vertelde al sinds maart onderweg is met een tour door Europa.

De afstand en de temperatuur van vandaag is me toch weer te veel gebleken. Er waren ook erg veel steile stukken op het laatst, 10, 11, 12 % kwam er voor op afstanden van enkele honderden meters.

Vandaag heb ik 155 km gefietst. Pff :)

maandag 20 juli 2015, Meyrieu-les-Etangs (FR) naar Vaudevant (FR) 94,6 km

Aangekomen in Vaudevant

Op maandag 20 juli ben ik aangekomen in Vaudevant. Vanaf Hauterives ben ik van de Groene Weg route afgeweken om via Saint-Vallier de Rhône nogmaals over te steken:

Na de oversteek volgden er nog twee grote klimmen. Vlakbij Vaudevant staat de hoogte op een bord aangegeven: 681 meter! Deze overstijgt dus het hoogste punt van de Groene Weg.

Om 14:15 uur werd ik hartelijk ontvangen door de familie.

dinsdag 21 juli 2015, 0 km

Uitgerekend heb ik totaal 1110,7 kilometer gefietst.

Voor de aanvang van mijn rit heb ik al veel informatie gewonnen over hoe ik de rit het best kan aanpakken voor wat betreft overnachtingen, materiaal, water- en voedselvoorziening, etc. Voor een volgende rit wil ik het volgende doen wat ik voor deze rit nog had overgeslagen:

  1. ieder onderdeel afwegen. Ondanks dat ik bij de aankoop van de tent, slaapzak en slaapmat goed op het gewicht heb gelet vond ik mijn fiets nog behoorlijk zwaar. Dit werd waarschijnlijk voor een groot deel veroorzaakt door het water, maar zonder te wegen weet je het nooit zeker.
  2. afstanden inkorten. Vooral de eerste rit naar Maastricht was killing. Met deze temperaturen is een maximum afstand van 100 km beter te doen. Zonder belasting haal ik best 30 km / uur en kan ik 150 km per dag rijden. Maar met een zware fiets, hoge temperatuur en 'wisselend landschap' gaat deze vlieger niet meer op.
  3. smallere banden. Weliswaar had ik geen energievretende noppenbanden gemonteerd, toch denk ik dat ik met mijn smalle banden iets minder weerstand zou ondervinden. Afgezien van enkele korte stukken met kasseien hadden de bredere banden weinig voordeel te bieden.
  4. betere battery pack. Met mijn iPhone haalde ik de dag prima i.c.m. de navigatie app Galileo. Pas op de camping hoefde ik de boel weer op te laden. Daar zat het probleem; de iPhone is in ongeveer anderhalf uur herladen maar dat betekent wel dat ik deze al die tijd in de gaten moest houden terwijl deze aan het stroom in het toiletgebouw zat. De battery pack bood voor een klein deel uitkomst. Deze kon ik in mijn tent op de iPhone aansluiten en was de telefoon bijna (85%) opgeladen. De battery pack liet ik zonder zorgen achter in het toilet gebouw, deze heeft me immers slechts 8 euro gekost bij de Gamma. Maar het opladen daarvan duurde langer en meestal langer dan tot de tijd dat ik wilde gaan slapen. Ik bleef achter met een deels opgeladen iPhone en een deels opgeladen battery pack. Daarmee haalde ik het eind van de volgende dag niet en moest ik op zoek naar andere methodes. Zoals het bijladen van de telefoon in de ochtend of contact leggen met mensen met een staanplaats inclusief electriciteit. De volgende keer dus liever een battery pack met meer capaciteit en die sneller opgeladen is.
  5. spatborden. Deze bleken wat te slap en tijdens de rit schuurden ze zo af en toe bij de banden langs.
  6. voorvork. Een vaste voorvork helpt mogelijk om iets lichter te fietsen.
  7. comfortabele handvatten. Mijn vingertoppen zijn tijdens de rit aardig door gewonden. Van andere fietsers kreeg ik de tip om ergonomisch gevormde handvatten te gebruiken die de druk van de handen op het stuur beter weten te verdelen.

Faber

http://www.faber.nl

Ten slotte heeft mijn fietskleding me enorm goed ondersteund. Faber, de fabrikant voor verwarming- en sierhaarden sponsort mij met de kleding waarmee je me hierboven ziet staan. Faber is onderdeel van Glen Dimplex Group.

Zoeken



Pagina's
raspberry pi lcd Hallo Raspberry Pi liefhebber, Voor minder dan...
raspberry pi... Hallo Raspberry Pi liefhebber, Onze Raspberry Pi...
raspberry pi... Hallo Raspberry Pi knutselaar! Een aantal projecten...
raspberry pi... Welkom terug Raspberry Pi engineer!  ...
raspberry pi... Hallo Raspberry Pi liefhebber. Maak gebruik van...